Een echte witte kerst, maar dan anders.. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Svenja Zonneveld - WaarBenJij.nu Een echte witte kerst, maar dan anders.. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Svenja Zonneveld - WaarBenJij.nu

Een echte witte kerst, maar dan anders..

Door: Svenja

Blijf op de hoogte en volg Svenja

29 December 2015 | Australië, Melbourne

Hallo daar ben ik weer!

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik iets van mij heb laten horen, maar de tijd vliegt hier dan ook voorbij! Ik kan dan ook maar moeilijk geloven dat ik over een maand ben begonnen aan mijn reis langs de oostkust van Australië en dat ik over twee maanden weer 'gewoon' thuis op de bank zit. Onze tickets voor de reis zijn inmiddels geboekt en 28 januari vliegen we naar Cairns om vanaf daar omlaag te rijden naar Sydney. Op 24 februari vliegen we vanaf Sydney weer terug naar Melbourne en 25 februari vlieg ik terug naar Nederland om daar 26 februari om kwart voor zeven 's avonds te landen. Dat wordt een hoop gevlieg dus de laatste 3 dagen van mijn grote reis. Maar tot het zo ver is eerst nog 4 weken in Melbourne om ons onderzoek zo goed als af te ronden en genieten van ons laatste weekje kerstvakantie.

Wat ik de afgelopen tijd dan wel niet allemaal uitgevoerd heb? Laat ik met ons onderzoek beginnen. In de laatste week voorde kerstvakantie hebben we onze laatste telefoontjes gepleegd en we kunnen nu dus vol trots zeggen dat we alle 1265 apotheken in de staat Victoria gebeld hebben, woehoee! Wat we van te voren nooit gedacht hadden, maar wat dus wel gelukt is, is dat we uiteindelijk een super hoge response rate bereikt hebben! Al die moeite dus niet voor niets geweest :) Waar we verder ook mee bezig zijn geweest is het zogenoemde data cleanen waarbij we ervoor gezorgd hebben dat alle antwoorden op dezelfde manier in de database staan en ze gebruikt kunnen worden in de analyses. Als het goed is, is onze database nu helemaal in orde en kunnen we na de vakantie met de echte analyses beginnen. We hebben dan nog 3,5 week om analyses te doen, ons verslag te schrijven en de eindpresentatie te houden. Nog even doorwerken dus in die laatste weken, maar het komt vast goed :)

Buiten het onderzoek heb ik natuurlijk ook nog heel veel leuke dingen gedaan. Ik heb op dit moment geen internet (ik lig in het park te genieten van de zon, he wat vervelend toch..) dus ik kan even niet checken waar ik mijn vorige verslag geëindigd ben, maar ik geloof niet dat ik al over the Grampians verteld had dus laat ik daar beginnen. The Grampians is net zoals Wilsons promontory een nationaal park waar we zijn gaan wandelen. Deze keer geen kamperen voor ons maar gewoon lekker veilig in een hostel waar de kangoeroes in de achtertuin hupten, zo lief! Zaterdag een wandeltocht gemaakt die zo'n 5 uur zou moeten duren. Maar doordat we even een fotoshoot met kerstmutsen in het midden moesten houden en op een stuk een klein beetje verdwaald waren (dit lijkt een soort van een pad en er staan voetstappen..) deden wij er ietsje langer over.. Voordat jullie allemaal ongerust worden dat ik bijna verdwenen was, we zijn in totaal misschien 10 minuten het pad kwijt geweest voordat we ons omgedraaid hebben om het echte pad weer te zoeken. Wat bleek; gewoon een pijltje op een rots gemist. De zondag zijn we eerst gaan kanoën op een meer tussen de bergen. Helaas was het weer niet super mooi, maar dat mocht de pret niet drukken. Selina en ik kregen het voor elkaar om zoveel water in onze kano te krijgen dat zelfs de begeleider ervan onder de indruk was, weer wat bereikt dus! 's middags nog naar een waterval en een mooi uitkijkpunt geweest en toen was het alweer tijd om richting Melbourne te gaan.

Het weekend erna was het Sinterklaas en dit hebben we op een iets andere manier gevierd dan we in Nederland zouden doen. Eerst naar het strand in Mornington geweest (ongeveer een uurtje buiten Melbourne) en vervolgens allemaal lekkere Sinterklaas dingen zelf gebakken en aangevuld met allemaal lekkere dingen die we in onze opgestuurde pakketjes hadden zitten.

Verder zijn we nog naar de dansvoorstelling geweest van Nicole wat erg leuk was om te zien en hebben we natuurlijk een kerstboom gehaald (in korte broek!) zodat we toch nog een beetje het kerstgevoel zouden hebben.

De donderdag voor de kerstvakantie werden we door onze begeleider en zijn vrouw samen met nog wat andere research studenten en collega's mee uit eten genomen als bedankje voor het harde werken. Het eten was super lekker en het was een hele leuke, gezellige avond. 's middags had onze begeleider ons al verrast met een grote tas vol kerstcadeaus, waaronder 6 flessen wijn. Geen idee wat voor reputatie wij hebben, maar lekker is het wel!

De eerste zaterdag van de kerstvakantie zijn we (samen met Jitse, de vriend van Suzan) voor vijf dagen naar Sydney vertrokken. We wilden graag al voor onze reis in Sydney geweest zijn, zodat we tijdens onze reis hier alleen maar de auto in hoeven te leveren en op het vliegtuig naar Melbourne te stappen. De eerste dag was het prachtig weer en hebben we een kustwandeling van Bondi beach naar Coogee beach gemaakt. Wanneer je de stranden van Melbourne met die van Sydney vergelijkt, zijn die van Sydney toch wel wat mooier! Daarentegen vind ik de zee in Melbourne dan weer fijner om in te zwemmen dan bij Sydney. In Sydney wordt de zee heel snel diep en is er een sterke stroming waardoor je continu op moet letten dat je niet afdrijft of meegesleurd wordt. Nu snap ik ook waarom er zoveel mensen gered moeten worden door de reddingsbrigade hier! 's avonds nog even naar het Opera House en de Harbour bridge gelopen om die in het donker te bekijken. Bleek dat er die avond ook vuurwerk te zien was, toch aardig van die mensen daar dat ze dat speciaal voor ons doen alleen maar omdat wij in Sydney zijn ;) De dag erna zijn we naar de Blue Mountains geweest. Dat is een nationaal park dat twee uurtjes met de trein van Sydney af ligt. Deze keer iets minder wandelen dan de andere keren, maar de uitzichten waren weer adembenemend! Jullie zullen ondertussen wel denken, krijgt dat kind nou nooit genoeg van al die nationale parken?! Het antwoord is nee. Elk nationaal park is weer anders en is prachtig op zijn eigen manier. Zo was er in the Grampians bijvoorbeeld veel meer gesteente en waren de Blue Mountains weer veel groener. De Blue Mountains hadden daarnaast een blauwe waas (vandaar de naam..) die veroorzaakt wordt door de olie die door de vele eucalyptusbomen wordt afgegeven. Allemaal net ietsje anders dus! De twee daaropvolgende dagen hebben we helaas regen gehad, maar dat mocht de pret niet drukken. Al is het Opera House in de zon toch mooier dan in de regen hebben we de laatste dag ervaren. De zon was weer terug en we zijn met de veerboot naar Mannly gegaan, daar fietsen gehuurd en de buurt maar eens lekker op de fiets verkend. Michael, het broertje van Michael en een vriend van Michael waren de avond ervoor ook in Syndey aangekomen dus die waren gezellig mee. Als afsluiting van Sydney nog even ijs gegeten bij de nummer 1 ijszaak van de wereld en dat was jammie!!

En toen was het kerst.. Ook al hadden we ons hele huis versierd met kerstsokken, kerstmutsen, kerstboom, (nep)cadeautjes onder de boom en was er overal in de stad kerstversiering, dat echte kerstgevoel is er toch niet echt geweest. Het klopt gewoon niet: bloedheet en kerstversiering. Toch heb ik een hele leuke kerst gehad. Op kerstavond met Selina, Nicole en Kim naar een bootfeest geweest want we wilden toch wel graag iets totaal anders doen met kerst dan normaal. Het was een prachtige zomeravond en dus stonden we lekker in onze jurkjes en korte broeken op de boot met een kerstmuts op :) Voor eerste kerstdag hadden Suzan en ik allemaal lekkere dingen gemaakt voor de kerstbrunch en zijn we 's middags naar het strand geweest. Ons kerstdiner hebben we in Aussie stijl gehouden en dus hadden we een lekkere BBQ in het park. Tweede kerstdag kennen ze hier niet. In plaats daarvan hebben ze Boxing Day wat oorspronkelijk de dag was dat alle cadeautjes van eerste kerstdag die ze niet leuk vonden aan de huishoudsters, etc. werden gegeven. Tegenwoordig is het een soort Black Friday maar dan in Australië. Het is een gigantische uitverkoop en alle winkels staan op zijn kop. Daarnaast is het ook de start van de Cricket Test Match tussen Australië en elk jaar een ander land. Daar zijn wij naar toe geweest. Het is namelijk een van de grootste sporten in Australië en dus vonden wij dat we daar ook een keer geweest moesten zijn. De regels kenden we een soort van, maar toch niet helemaal kwam ik tijdens de wedstrijd zelf achter. Kortom, ik snapte er geen bal van en ik heb me vermaakt door naar het publiek te kijken. Zo'n cricketwedstrijd duurt daarnaast ellendig lang (kan vijf dagen duren!) en is totaal niet spannend. Maar hé, ik kan wel zeggen dat ik er geweest ben.

Zo dit was wel zo'n beetje wat ik de afgelopen tijd hier allemaal uitgevoerd heb. Voor de komende tijd staan er ook alweer wat leuke dingen op de planning. Zo gaan we morgen surfen, is het donderdag natuurlijk oud en nieuw en hebben we al kaartjes voor de Australian Open (wat ik een stuk interessanter vind dan cricket haha!). Genoeg leuke dingen nog in onze laatste maand hier voordat het echte reizen gaat beginnen. Ik heb er zin in!

Ik hoop dat jullie ook allemaal een hele fijne kerst gehad hebben en alvast een heel gelukkig nieuwjaar voor iedereen! :)

Liefs, Svenja

Ps. Ik heb voordat ik dit verslag geplaatst heb nog even gecheckt of ik echt geen dubbele dingen heb verteld, maar dat was niet het geval. Applausje voor mezelf dus! :)


  • 29 December 2015 - 10:22

    Ans Rasenberg:

    Hoi Svenja,

    Wat heb jij het toch slecht!!! Geniet er maar van, zo'n reis maak je waarschijnlijk maar een keer in je leven mee!! Als je thuis bent, moet je weer in het gelid lopen!!! Maar ook dan breekt er voor jou weer een andere tijd aan, werken, het geld zal dan wel op zijn, als ik tenminste lees wat je allemaal gedaan hebt, zal er niet veel meer over zijn!
    Ik wens je nog heel veel plezier in de komende tijd.
    Hartelijke groeten, ook van Ome Ad, en van mij.


  • 29 December 2015 - 11:22

    Ton, Anita, Lisanne:

    Hoi Svenja,
    Wat hebben jullie hard gewerkt tussen alle leuke dingen door. In het begin dacht je dat jullie niet alle telefoontjes konden afwerken maar fijn dat het toch nog gelukt is. Nu nog hopen dat je alles nog op tijd kan afronden. Daarna nog lekker een paar weken genieten van jullie rondreis. Wij kijken alweer uit naar jullie terugkomst zodat we gezellig met z'n allen kunnen bijkletsen.
    Groetjes Ton, Lisanne en Anita. xxx

  • 29 December 2015 - 17:26

    Corrie:

    Ha Svenja!
    Tjoe, waat höbste al vôôl geweldige dėnger gedaon, doa down under.
    Geniet dur van en succes mit die analyses.Dat kump vas good.
    Bėn veurZichtig es te geis trėkke en geneer dur van.
    Heal vôôl leefs oet Bor en veer wunsje dich eine gooje roetsj in 2016.
    X Corrie en Giel


  • 31 December 2015 - 09:22

    Wim & Marga:

    Hoi Svenja,

    Leuk verhaal weer. Genoeg leuke dingen te doen en te zien in Australie.
    Over 2 1/2 uur is het voor jouw al weer 2016. Heel veel plezier nog tijdens de rest van je reis en een gelukkig en gezond 2016.
    Groeten Wim & Marga.

  • 26 Januari 2016 - 19:07

    Carla Zonneveld:

    Hoi Svenja,

    je hebt een prachtge tijd en geniet volop van het leven.Helaas is het nu snel afgelopen, maar deze mooie tijd zal je niet snel vergeten. Thuis komen is ook altijd mooi bij je familie en degene die je lief hebt. Welke wijdstrijden heb je gezien in Melbourne? Een belevenis op zich. Wij hebben je niet op de tribune gezien, maar ja er waren natuurlijk zoveel mensen. Geniet nog van de komende tijd en wij wensen je een goede thuisreis!


    groetjes van Oom Herman en Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Svenja

Actief sinds 31 Juli 2015
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 6379

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2015 - 26 Februari 2016

Australië

Landen bezocht: